Cum se face că mi-a plăcut corida

Cum sunt departe de a fi o expertă în coride și cum familiarizarea mea cu subiectul se limitează la Hemingway, câteva articole, coride văzute pe youtube și doar una la fața locului, abordarea mea va fi una subiectivă și, evident, deloc exhaustivă. Trăirile, ca și informațiile mele, pot fi oricând supuse nuanțării și rafinării.

Înainte de toate, aș vrea să stabilim o bază de la care plecăm. Modul în care mă raportez la animale nu este cel al unui clasic ”iubitor de animale”. Nu mă tentează capcana antropomorfizării lor. Nu cred că animalele sunt bune sau rele, nu cred că mă iubesc și prefer răspunsul uman oricăreia dintre interogațiile mele. De fapt, e singurul pe care-l pot numi ca atare. Răspuns. Cred că sunt instrumente bune pentru noi, așa cum și noi putem fi instrumente bune pentru ele. Că ne pot face să ne simțim mai puțin singuri, iar asta e datorită proiecțiilor noastre, nu a ceea ce sunt ele, căci habar n-am ce sunt ele, ce e în ”sufletul lor”. Dar atât. Nu echivalez interacțiunea umană cu cea animală. De altfel, modul în care definim mereu animalul e exclusiv în raport cu ființa umană, îi atribuim stări și atribute umane, iar asta nu știu cât de onest e.

Revenind la coridă, mi se pare destul de simplu de explicat fascinația pe care-o exercită: viață și moarte concentrate într-un țarc. Death in the Afternoon, cum zice și titlul. Intri în Plaza de Toros, la ceasul amiezii, sub soare, parcurgi un culoar zăbrelit de umbre și alb, iei loc și aștepți. Nu știi la ce să te aștepți, dar nu ai cum să nu remarci geometria formelor, geometria stărilor. Ceva extrem de simplu, ceva extrem de curat.

Începe. Toți cei din arenă înfruntă moartea. Acolo, sub ochii tăi. De câte ori ai văzut asta? Calul, matadorul, taurul, los banderillos. În fiecare moment al prezenței lor de acolo, iau decizii. Matadorul și taurul se văd prima dată. Nu se cunosc, urmează s-o facă, e singura lor ocazie. Sunt copleșită de acest joc, de acest unu la unu final. Ecuația mea e-n termenii unei înfruntări și a legăturii dintre actori: moartea.

Toreadorul caută să-și înțeleagă taurul. E adversarul lui, nu e o victimă. Orice mișcare a acestuia, modul în care se aruncă, în care intră în arenă oferă date despre el. Așa începe dansul. La rândul lui, taurul își cunoaște adversarul, iar cu fiecare informație, devine mai periculos.

Corida nu e despre brutalitate, ci despre inteligență, intuiție și curaj. Este una dintre formele cele mai curate în care vezi abstractul luând trup pe teren. Terenul nisipos al arenei. Nu mă pricep la box, nu m-a atras, dar probabil e ceva similar. Toată confruntarea are drept scop înșelarea instinctelor animalului. Să-l faci să acționeze împotriva lui, să te apropii din ce în ce mai tare, să afli din ce în ce mai multe cu ajutorul unei cârpe frumos colorate. Cumva, e tot un fel de domesticire, dar o formă concentrată. Și orice domesticire e seducție. Seducția nu e completă fără risc și, mai ales, fără apropiere.

Acolo e dansul. În apropiere, retragere și fatalitatea deznodământului. E încleștarea între inteligență, rațiune și instinct. Între ceremonial și sânge. E roșul scurs pe paiete și mărgele, e broderia peste care taurul împroașcă nisip.

Actul tauromahiei e la fel de simplu ca basmele și tragediile vechi. Presupune confruntare și demonstrarea de virtuți. Exact ca eroii. Ca să fii un bun toreador, trebuie să fii nobil, inteligent și curajos. Îți respecți adversarul, joci curat, ești generos cu el. Altfel, ești un biet fanfaron, agitator de capă și ești perceput ca atare. V-am spus: ceva simplu, curat, deloc complicat. Valori primordiale. Mai e și despre solidaritatea din momentele tensionate. Despre a ști că te bazezi pe ceilalți și că ei vor fi curajoși și că veți supraviețui împreună și veți crea împreună.

Și e estetică. De la culorile arenei, costumelor la mișcările toreadorului. Torsul întors, încordarea, coarnele taurului trecând milimetric de un trup atât de firav, eleganța formelor, jocul volumelor, lumina. Teatru. De unde împrumută împărțirea în ”acte”, etape necesare, momente ale subiectului și combinația între pașii obligatorii și improvizație, alternarea momentelor de tensiune.

Te știai drept ființă căreia îi repugnă violența, submisivitatea, umilința, tortura. Dar nu asta ai văzut. Ai văzut un dans, ai văzut parteneri, ai văzut artă dramatică. Cumva, corida îmbină formele clasice (costume, muzică, înfruntarea simplă, directă) cu postmodernismul. Reprezentare și prezentare. Căci toreadorul și taurul nu simulează moartea, nu o joacă, ci o întrupează. Acolo, sub ochii tăi. Cam ca Marina Abramovic care-a întins spectatorilor o suită de obiecte și i-a făcut actori în jocul ei, pe carnea ei.


(Picasso, Corida, 1923, mai multe pe aceeași temă, aici)
Acum aproape un an, scriam asta.

by

Cuvinte şi stări.

51 thoughts on “Cum se face că mi-a plăcut corida

  1. Margot Hamingway

    Ceva mai imbecil n-am citit de multa vreme. Esti cu atit mai scirboasa cu cit insisti s-o arzi in neologisme si exprimari de intelectuala frigida. Esti un fel de varianta a siliconatelor umflate cu botox, doar ca tu arati mult mai modest si augmentarea asta de neam prost la tine se manifesta prin cabotiniste intelectuale de doi lei. Mai bine ca n-ai ajuns sa lucrezi in invatamint, ai fi fost detestata de fiecare elev ceva mai intuitiv.

  2. Eu nu insist. Doar expun o părere pe blogul propriu, cu mijloacele pe care le am la dispoziție. Dvs. insistați să citiți și să comentați.
    Da, mai bine că nu lucrez în învățământ. La fel, cum mai bine că n-am ajuns să lucrez în contabilitate. Sau să fac pe mafalda. Ca dvs.
    Vă-nțeleg, ceva vă împiedica să respirați cum trebuie, a trebuit să scuipați. Vă simțiți mai bine?

  3. danah

    Jalnic. Gretos. Grotesc de-a dreptul.
    Sa incepem. Baza de la care pleci tu este baza unui iubitor de asfalt, un om care a pierdut orice contact cu viata, cu emotiile in toate formele ei si singurul lucru pe care il divinizeaza este plasticul sau celuloidul. Un om care nu percepe legatura cu animalele e un om complet gol pe dinauntru fiindca animalele transmit cea mai fina si complexa gama de sentimente si nu pot gasi o formulare mai goala de continut decat ceea ce ai spus tu, cum ca ar fi proiectiile noastre. Un om care n-a stiut niciodata ce inseamna cu adevarat moartea si n-a inteles niciodata ce inseamna, de fapt, suferinta. In momentul in care ai facut o astfel de afirmatie in fata mea ai devenit cyborgul perfect, bine, noi doua stim deja ca esti impotenta emotional dar cat de completa e transformarea asta am aflat abia acum.
    Si nu, nu cred ca esti o “ființă căreia îi repugnă violența, submisivitatea, umilința, tortura” ci ca esti o fiinta care si-a dorit sa simta din plin senzatiile astea si ce e mai grav, una care abia a asteptat sa se scuture de aparenta de civilizatie si asazisa cultura si sa le “aplice”. Textul tau mi-a evocat o mizerie mazgoasa cu o spoiala de artistic pe deasupra, un rahat impachetat in celofan si prezentat sforaitor, cu emfaza, ca obiect de arta, unul caruia, bineinteles, prostii de rand nu-i inteleg valoarea. Iar impresia care mi-a ramas e de promiscuitate, sex imbibat in dejectii, de orgasm obtinut cu greu prin violenta si brutalitate. Cat de bolnav sufleteste sa fii incat sa vezi arta si spectacol in chinul unui fiinte, animal sau om, n-am sa inteleg niciodata.
    Marina Abramovic a vrut sa demonstreze cat de jos poate ajunge conditia umana in conditiile in care se da permisiune si frau liber instinctelor, necenzurate de ratiune sau de empatie. Asta ai demonstrat si tu ca esti, o spoiala. Si asta nu ar fi o problema, oamenii sunt de multe feluri, diversitatea e un dat. Problema apare doar in momentul in care pretinzi ca ai fi altceva decat ceea ce esti. Scrie despre inutilitatea sclipiciului din fundele de bal, despre oroarea flecurilor de metal la pantofii de lac, sunt industrii intregi in care iti poti dovedi utilitatea dar nu mai scrie despre emotii, corectitudine, umanitate.
    Nu ar fi fost nici o problema daca te mana curiozitatea sa vezi un eveniment neobisnuit care merita sa fie vazut macar o data in viata. Nu ar fi fost o problema nici daca recunosteai ca, la un nivel primar, instinctual, te-a infiorat, ti-a placut, te-a incitat. Faptul ca iti imbraci insa, emotiile in citate din Hemingway si in consideratii estetice este, insa de o ipocrizie maxima.
    Corida nu e un spectacol decat prin sclipiciul panglicii toreadorului si asta e tot ceea ce ai vazut si ai inteles tu.

  4. danah

    Si da, stiu ca n-ai sa dai drumul commentului, dar stiu ca ai sa citesti, de asta iti spun ca n-am simtit in viata mea o greata mai scarboasa decat citind articolul asta si ca n-am sa inteleg vreodata cum ai reusit sa ma faci sa ma insel asupra calitatii tale de om. Cred sincer ca ai nevoie de evaluare psihologica foarte serioasa pentru ca ai profilul unui schizofrenic fara diagnostic, nimeni nu poate avea doua identitati, doua fete, doua personalitati atat de diferite fara o baza morbida. Desi, trebuie sa recunosc, in ultimul timp a inceput sa crape plasticul suficient cat sa se vada ceea ce ai pe dinauntru. Si mai recunosc ca asta ma bucura, poate, totusi, pe undeva, detii si o farama de suflet.

  5. Relax, Dana. Comentariul intrase în moderare, așa cum intră toate de când am refăcut blogul. Inclusiv ale mele.
    În rest, toate cele bune.

  6. Pfoooai ce comentatori tâmpiţi ai pe pagina de feisbuc.

    Iar tu te poziţionezi de partea corectă a baricadei, însă cu argumente ce nu ţin. Adică din întâmplare, cum ar veni.

    N-am timp de detalii (dar poate revin) aşa că scurtez:

    Uciderea taurului în coridă este cea mai optimă metodă de asomare. Este mai binevenită chiar şi decât asomarea cu mijloace moderne în abatoarele industriale.

    Dar ca să ajungi la concluzia asta trebuie să cam ştii şi chiar să fi făcut câte ceva în viaţă.
    Ălea care nu-şi fac nici patul în care s-au beşit toată noaptea o pot arde intelectual şi iubitor de animale pe feisbuc.

  7. Cea mai optimă? Pfoa, te-ai tâmpit de când nu mai umbli pe aici.
    Vino cu detalii, mă interesează perspectiva omului de la țară, am
    Intuit eu ceva, dar vreau să verific. Știu că relația voastră cu animalele e una mult mai onestă.

  8. Ura! Credeam că nu intru unde trebuie văzând „seceta“ de pe aici. Acum sunt bucuros în speranţa renaşterii pistolului! Bine zici Nora că unii prea umanizează animalele! Şi aruncă cu noroi în curtea ta de parcă i-ar obliga cineva să te viziteze! 🙄
    Ştii ceva de Raj? Aştept să intervină pe aici! De asemenea mi-este dor de toţi pistolarii (bulinari) care treceau prin zonă! Sărut mâna!

  9. Nţţţ, Cosa, în arenă nu-i asomare ci ucidere prin înjunghiere direct în inimă. Asomarea presupune suprimarea durerii fără a afecta funcţiile vitale. Un taur înţepat în bulbul rahidian, electrocutat la un anumit amperaj sau lovit cu un ciocan între ochi poate trăi mult şi bine dar paralizat, fără a simţi durere. Da, ai dreptate, mulţi nu îşi fac patul şi nu aerisesc camera în care au dormit împreună cu animăluţul de companie!

  10. Repostez două citate din Death in the Afternoon.

    The fighting bull is to the domestic bull as the wolf is to the dog. A domestic bull may be evil tempered and vicious as a dog may be mean and dangerous, but he will never have the speed, the quality of muscle and sinew and the peculiar build of the fighting bull any more than the dog will have the sinews of the wolf, his cunning and his width of jaw. Bulls for the ring are wild animals. They are bred from strain that comes down in direct descent from the wild bulls that ranged over the Peninsula and they are bred on ranches with thousands of acres of range where they live as free ranging animals. The contacts with men of the bulls that are to appear in the ring are held to the absolute minimum.”

    ”There are two things that are necessary for a country to love bullfights. One is that the bulls must be raised in that country and the other that the people must have an interest in death. The English and the French live for life. The French have a cult of respect for the dead, but the enjoyment of the daily material things, family, security, position and money are the things that are most important. The English live for this world too and death is not a thing to think of, to consider, to mention, to seek, or to risk except in the service of the country, or for sport, or for adequate reward. Otherwise it is an unpleasant subject to be avoided or, at best moralized on, but never to be studied. Never discuss casualties, they say, and I have heard them say it very well. When the English kill they kill for sport and the French kill for the pot. It is a fine pot too, the loveliest in the world, and well worth killing for. However, any killing which is not for the pot nor for sport seems to the English and the French to be cruel.

    Acum nu mai copiez, dar urmează o împărţire a Spaniei pe provincii şi explică de ce, de pildă, cei din Catalunya sunt toreadori proşti, de ce coridele din Franţa (erau şi pe acolo) erau biete copii, lipsite de rafinament, de emoţie.”

  11. 1Q

    Uraa! Avem pistol. Sărna, doamnelor, și să tră vejnic alăturea de doamne, domnilor!
    Uh, ce bine e aici, chiar ș-așa, cu explozii de empatie, adevărate arteface, ba nu, artificii, ce-or fi, că tare framos fac plici

  12. Unchiu, nu știu de ce rahat se tot duc în moderare comentariile. Și mie mi se duc, chiar și logată fiind. Mă disperă. 🙁

  13. 1Q

    Drama qeen Margot, bine i-ați făceat, sărna, prea se dă mare. Așa-i trebă, oleacă de suliță pe schinare, să știe ceaia durere. O aoziți cum geme? Moaaa, ce mă înfioară, cre că o doare rău, prea i-ați dat cu furie

  14. Seva Tudose

    Ihaaa,ce pula…taurului se intampla aici ? Danah ??? Si Madam’Margot,cum citeam eu asa, rezemata-n cot,mi-am zis ce inseamna,Doamne sa fi idiot ?

  15. Seva Tudose

    ihaaa…ce pula…taurului se intampla aici ? Danah ? Madam’Margot,cum stateam eu asa rezemata-n cot,ma tot intrebam ce inseamna,Doamne sa fi idiot ?

  16. Seva Tudose

    Deci,cum am incercat de doua ori si nu mi-au aparut comentariile si cum fiecare si-a spus parerile jicnitoare(Danah ???? si Madam’Margot) despre articolul Norei,desi daca nu le-ar fi placut,ar fi renuntat sa mai citeasca.Dar,nuuuu au trebuit sa scrie o carnatarie sangerata ! Este blogul Norei si poate scrie despre ce vrea flocii ei…asa ca pas !

  17. Seva Tudose

    gata,m-am prins…cum intra scris un cuvant,precum “penis or pubical hair” ori imperecherea dintre un barbat si o femeie(sustinatori convinsi ai Coalitiei ptr. Familie)cum nu mai apare comentariul !

  18. Salutare, salutare! Uşor, uşor revin prietenii la pistol!
    Să trăieşti domn’ 1Q! Mare om, mare caracter! 😆
    Doamna Seva are două limbi? Mare grozăvie! Sărut mâna şi grădiniţa plină cu legume! 😛
    Doamna Manuella este-n culmea fericirii: litoralul e plin, face furori în Opelul roşu! Sărut mâna!
    Ai grijă la tauri, da? Că toreadorii sunt rari. Adevăraţii toreadori! 😎

  19. Seva Tudose

    Nora, de fiecare data cand intram pe Pistol,imi aparea sus dreapta avatarul meu,cu trandafirii(alesi de tine) si atunci cand am comentat eu ceva”de dulce” nu am vazut avatarul…am rescris com.din nou si tot degeaba. Atunci m-am dus jos si m-am locat cu my e-mail inclusiv password-ul,am revenit pe Pistol,si am scris a treia oara. De data aceea mi-a aparut si avatarul si comentariile.

  20. Seva Tudose

    Acum ce naiba mai este de imi apare “Iepurila” desi nu imi displace ptr. ca tot avatarul meu este…doar nu m-am log-out,in fine !

  21. Seva Tudose

    Tipsy…eu sunt de limba/limbarita dubla,ca si limba,cetatenie,nu c-as avea doua limbi ? 😀

  22. Seva Tudose

    OK. ia sa vad ce branza am facut,daca-mi apare acum”Trandafirii”este ca,de fiecare data trebuie sa ma” log in” altfel imi apare “Iepurila” !

  23. Seva Tudose

    This is for Danah and Madam’Margot ! Cu mult mai periculos ptr. asa zisul “Rider” calaret al taurului,acolo unde iti poti gasi moartea,doar ptr. ca taurul nu se lasa calarit ! Deci in USA,se practica acest sport,unde taurul nu este in pericol,ci omul ! https://www.youtube.com/watch?v=Q2f2vxqIJtA

  24. Seva Tudose

    Am pus acest video,unde taurul nu este in pericol niciodata ,ci omul “rider” este de extrem de multe ori victima,doar ptr. ca taurul nu se lasa calarit ! Deci,Margot ce este asta,mai imbecil ori mai putin imbecil ? Danah,este jalnic,gretos,grotesc ?

  25. Seva Tudose

    Nora,deci este cam asa,am scris 3 inaintea acestui din urma,am apasat pe Post Comment si nu s-au dus. Apoi eu am apasat pe sageata spre dreapta ptr. precedentul comentariu si l-am gasit. In casuta de Comment m-a dus pe tasta mea la Backspace si le-am sters,asa erau toate cele 3 comentarii,ramase netrimise. Nu este prea usor sa trimiti comentarii,decat daca esti perseverenta…

  26. Seva, dacă-ți apare aia cu ”nu sunt robot”, apasă pe ea. E posibil să te pună să introduci un cod. Care apare afișat acolo. Am făcut asta pentru că erau mulți boți care se înscriau și trimiteau spam.

  27. Danny

    Uite ca am intrat din prima! E bine ca si-a revenit blogul, dupa patru luni.
    Va salut pe toti!

  28. Danny

    Astazi, 21 IUNIE, Pământul se afla la cea mai mare distanţă de Soare. Este solstitiul de vara, cea mai lunga zi din an. Se intuneca la ora 21 41.
    Poate va reveniti si iesiti din amorteala.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *